اقتراح بوضع مادة «الأدب القرآني» بالجامعات
اقترح الاستاذ في اللغة العربية وآدابها في جامعة طهران الدكتور «محمد علي آذر شب» وضع مادة «الأدب القرآني» للتدريس في الجامعات، الي جانب مادتي «علم اللغة» و«البلاغة القرآنية».

اقترح الاستاذ في اللغة العربية وآدابها في جامعة طهران الدكتور «محمد علي آذر شب» وضع مادة «الأدب القرآني» للتدريس في الجامعات، الي جانب مادتي «علم اللغة» و«البلاغة القرآنية».

جشنواره زبان عربی در لبنان
گروهی از پژوهشگران اسرائیلی؟؟؟!!!! بر این باورند که یکی از دلایل سخت بودن یادگیری خواندن زبان عربی را دریافته اند.
این گروه تحقیقی از دانشگاه حیفا می گوید که انسان در آغاز یادگیری خواندن یک زبان، از هر دو نیمکره مغزش استفاده می کند، ولی هنگام یادگیری زبان عربی این اتفاق رخ نمی دهد.
جزئیات حروف عربی باعث می شود که فرد تنها از نیمکره چپ مغزش استفاده کند، چون این نیمه مغز در تشخیص جزئیات بهتر عمل می کند.
نتیجه این تحقیق که بر روی ۴۰ نفر انجام شده در مجله علمی نوروسایکولوژی منتشر شده است.
هنگام یادگیری زبان عربی مانند هر زبان دیگری، فرد زبان آموز باید حروف را به تفکیک تشخیص دهد و یاد بگیرد که چه حرفی با چه صدایی همراه می شود.
آن چه در زبان عربی متفاوت است توانایی در تفکیک حروف است، چرا که جداسازی هر حرف و تشخیص آن مستلزم توجه به جزئیات بسیار کوچکی مانند مکان یابی نقطه ها است.
زهار اویاتار، سرپرست این گروه تحقیقی می گوید: "مشخصات ویژه زبان عربی باعث می شود که نیمکره راست مغز هنگام خواندن متن چندان درگیر نشود. در حالی که وقتی شما شروع به یادگیری یک چیز جدید می کنید، نیمکره راست نقش مهمی در روند آموزش ایفا می کند."
مشخصات ویژه زبان عربی باعث می شود که نیمکره راست مغز هنگام خواندن متن چندان درگیر نشود. در حالی که وقتی شما شروع به یادگیری یک چیز جدید می کنید، نیمکره راست نقش مهمی در روند آموزش ایفا می کند.
زهار اویاتار، سرپرست گروه تحقیق
پژوهشگران در این تحقیق ۴۰ دانشجو را مورد بررسی قرار داده اند. بعضی از این دانشجویان تنها به زبان عبری تکلم می کردند و برخی دیگر به جز عبری قادر به خواندن زبان عربی هم بودند.
برای یافتن آن که کدام قسمت از مغز حروف را تفکیک می کند، محققان حرف ها را، هر کدام به مدت یک دهم ثانیه، در هر دو سوی صفحه نمایش به دانشجویان نشان دادند.
وقتی که چشم چیزی را برای مدت بسیار کوتاهی در یک سوی صفحه نمایش می بیند، تنها یک نیمکره مغز آن را تحلیل می کند.
گروه تحقیقی، سرعت و دقت دانشجویان را هنگام تلاش آنها برای گفتن تک تک حروف اندازه گیری کردند. این کار را ابتدا برای زبان عبری و بعد عربی انجام دادند.
تمام دانشجویان حروف عبری را به راحتی می خواندند و همه از هر دو نیمکره مغز برای تشخیص حروف استفاده می کردند.
این مسئله پیش از این درباره زبان انگلیسی هم آزمایش شده و همین نتیجه را داشته است.
حروف زبان های انگلیسی و عبری به راحتی قابل تشخیص و تفکیک هستند، اما درباره زبان عربی این طور نیست.
زمانی که حروف عربی به دانشجویان نشان داده شد، محققان یکی از دلایل سخت بودن یادگیری خواندن عربی برای کودکان را دریافتند.
دانشجویانی که تنها به زبان عبری تکلم می کردند، مانند کودکانی که یادگیری زبان را آغاز می کنند، تلاش می کردند که حروف را جدا جدا تلفظ کنند. آنها این کار را به کندی اما با اشتباه زیاد انجام دادند و از هر دو نیمکره مغزشان استفاده کردند.
اما آنها که به زبان عربی مسلط بودند، تنها از نیمکره چپ مغزشان برای تفکیک و خواندن حروف عربی استفاده کردند.
این اتفاق پژوهشگران را کنجکاو کرد و باعث شد که تحقیقاتشان در این زمینه را ادامه دهند.
یک مدرسه ابتدایی در غزه
آنها می خواستند بدانند که چرا هنگام خواندن زبان عربی نیم کره راست مغز فعال نمی شود. برای یافتن پاسخ، گروه تحقیق یک آزمایش دیگر تدارک دید.
آنها در این آزمایش حروف عربی بسیار شبیه به هم با تفاوت های جزئی و همین طور حروف کاملا متفاوت را به دانشجویان نشان دادند.
وقتی دانشجویان مسلط به زبان عربی حروف مشابه را با نیمکره راست مغزشان تشخیص می دادند، جواب ها غیر دقیق بود و نمی توانستند این حروف را از هم تفکیک کنند.
پروفسور اویاتار می گوید: "نیم کره راست مغز بیشتر به جنبه های کلی یک چیز نگاه میکند، در حالی که نیمکره چپ نسبت به جزئیات کوچک واکنش نشان می دهد."
این جا بود که گروه تحقیق به این نتیجه رسید که سرنخ سخت بودن یادگیری خواندن زبان عربی را یافته است.
افراد در هر دو رده سنی کودک و بزرگسال برای یادگیری یک موضوع تازه از هر دو نیم کره مغزشان استفاده می کنند.
هنگام خواندن زبان هایی مانند انگلیسی و عبری هم، فرد از هر دو نیم کره مغز استفاده می کند. همین استراتژی برای یادگیری خواندن زبان دیگر هم کارآمد است.
اما نتیجه تحقیق های قبلی نشان داده است که نیمکره راست مغز در تشخیص جزئیات کوچک خوب عمل نمی کند.
کسانی که شروع به یادگیری خواندن زبان عربی می کنند، باید بر جزئیات تمرکز کنند و این با عادت یادگیری آن ها هماهنگی ندارد.
اکنون محققین می خواهند با ادامه این تحقیقات شیوه هایی را برای آموختن خواندن زبان عربی به کودکان بیابند تا بتوانند هم در تفکیک حروف و هم در به خاطر سپردن این که چه حرفی با چه صدایی همراه می شود، یادگیری آنها را بهبود بخشند.
قمر دمشقي يسافر في دمي وبلابل وسنابل وقباب
الفل يبدأ من دمشق بياضه وبعطرها تتطيب الأطياب
والخيل تبدأ من دمشق مسارها وتشد للفتح الكبير ركاب
ودمشق تعطي للعروبة شكلها وبأرضها تتشكل الأحقاب
قابل توجه کلیه اساتید واعضای محترم انجمن علمی زبان وادبیات عربی
گروه عربی دانشگاه الزهراء (س) با همکاری انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی برگزار می کند :
کارگاه آموزشی با عنوان : "رویکرد های نوین نقد وتحلیل شعر معاصر عربی" با حضور آقای دکتر محمد صابر عبید ، شاعر و ناقد معاصر و استاد دانشگاه موصل عراق
جلسات کارگاه به صورت نظری و کاربردی برگزار خواهد شد و به کلیه شرکت کنندگان قطعی کارگاه ضمن ارسال جزوات مورد نیاز پس از اتمام کارگاه گواهی حضور اعطا خواهد شد .
زمان و محل برگزاری : 24 و 25 شهریور 89 – دانشکده ادبیات – دانشگاه الزهرا (س)
شرایط ثبت نام : واریز مبلغ400000ریال معادل 40 هزار تومان به حساب شماره 0328030214003به نام رقیه رستم پور – بتول مشکین فام – بانک ملی شعبه دانشگاه الزهرا (س)
ثبت نام قطعی شرکت کنندگان منوط به ارسال کد فیش واریزی تا تاریخ 5/6/89 به ایمیل زیر خواهد بود .
جهت کسب اطلاعات بیشتر با آدرس الکترونیکی زیر مکاتبه فرمایید.
تافل مخفف عبارت زیر میباشد
Test Of English as a Foreign Language
«آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی»
هر سال در سطح جهان و از بین 180 کشور مختلف حدود یک میلیون نفر در امتحان تافل ثبت نام میکنند.
از بین این تعداد، ممکن است بسیاری از آنها نتوانند در این امتحان موفق شوند و دلیل این امر آشنایی ناکافی آنها در خصوص مطالب کلیدی زبان انگلیسی و سیستم آزمون تافل است.
سؤالات زیر معمولاً درباره تافل مطرح میباشد:
هدف تافل چیست؟
از سال 1963 امتحان تافل به عنوان ابزاری برای آزمون اطلاعات انگلیسی از سوی اکثر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و کمیتهها و انجمنهای علمی و مراکز کاریابی برای تحصیلکردگان دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است.
در کشورهای انگلیس زبان برای پذیرش دانشجویان، گذراندن دوره تافل و موفقیت در این امتحان به عنوان یک پیششرط اصلی میباشد.
هم اکنون در کشور ما هم این امتحان و مشابه آن (MCHE) به عنوان پیششرط شرکت در امتحاات دورة دکتری (Ph. D) مطرح شده است و برای شرکت در امتحانات ورودی دکتری، ارایه مدرک قبولی زبان امری الزامی است.
* در حال حاضر چند نوع آزمون تافل در سطح جهان برگزار میشود؟
ـ در حال حاضر آزمون تافل به سه روش زیر برگزار میشود.
1- روش کاغذ و قلم
2- روش کامپیوتری
3- روش آزمون کلی که در مؤسسات برگزار میشود.
اطلاعات مربوط به آزمون تافل به روش (1) در سایت اینترنتی زیر موجود است:
آزمون تافل به روش (2) هم اکنون در ایالات متحده، کانادا، امریکای لاتین، اروپا، افریقا و خاورمیانه و تعداد معدودی از سایر کشورهای آسیایی برگزار میشود. این روش در سال 1998 ابداع شده است.
روش سوم (آزمون تافل در مؤسسات) در بیشتر از 1200 دانشگاه، کالج و مؤسسات خصوصی آموزش عالی در سطح جهان کاربرد دارد،
در امتحان تافل بخشهای زیر به صورت تست ارایه میشوند:
بخش اول = آزمون مهارت شنیداری (listening)
بخش دوم = آزمون مهارت گرامر و مهارت نوشتاری (Strueture/writing)
بخش سوم = آزمون مهارت خواندن
آیا در آزمون تافل بخش انشا نویسی وجود دارد؟
در آزمون کامپیوتری بخشی به عنوان مهارت نوشتاری وجود دارد که تست مهارت نوشتاری به صورت انشانویسی ارایه میشود. متن نوشتاری شما باید حاوی 300 لغت باشد و معمولاً به 30 دقیقه وقت نیاز دارد. ما در دوره آموزشی تافل مفصلاً در این مورد صحبت خواهیم کرد.
در آزمون تافل (از نوع کاغذ و قلم) معمولاً این نوع انشانویسی مطرح نمیباشد ولی اگر امتحانات تافل در ماههای آگوست، اکتبر، دسامبر، فوریه و یا ماه مه برگزار شوند ممکن است آزمون انشانویسی هم برگزار شود.
آیا تعداد تستهای تافل در همه دوره مشابه هستند؟
در آزمون تافل کامپیوتری در هر نوبت تعداد متفاوتی تست ارایه میشوند و روش نمرهگذاری به نوع سخن و آرمانی تست بستگی دارد.
معمولاً برای تستهای سختتر نمرات بیشتری در نظر گرفته میشود. ولی در آزمون تافل (نوع کاغذ و قلم) همیشه تعداد تستها مشابه است.
تستهای آزمون کامپیوتری با هم مشابه نیستند. در آزمون کامپیوتری اگر شما به یک سؤال پاسخ درستی بدهید، یک پاسخ سختتر برای شما ارایه میشود. ولی اگر پاسخ شما درست نباشد، رایانه به صورت اتوماتیک پاسخ آسانتری را مطرح میکند ولی نمرات بیشتر را به سؤالات سختتر میدهد و نهایتاً آزمون را تمام میکند.
افرادی که میخواهند در آزمون کامپیوتری تافل شرکت کنند میتوانند روز قبل از امتحان به مرکز آزمون مراجعه کرده و CD آموزشی روش تستزنی تافل را تهیه نمایند. با مراجعه به آدرس وب سایت مؤسسه تافل نیز میتوانید این CD را مشاهده نمایید.
http:// www. toefl. org
هزینه ثبت نام:
هزینه ثبت نام برای تافل کامپیوتری 110 دلار و برای تافل (کاغذ و قلم) 75 دلار است.
شب قبل از امتحان چکار باید بکنم؟
به مهمانی نروید ولی سعی نکنید که همه مطالب کتاب تافل را مرور کنید .فقط مطالبی را که قبلاً علامت زدید را مرور کنید.
اگر بخواهید تمام مطالب را مرور کنید، ممکن است دچار گیجی و کمبود وقت شده و مضطرب شوید و این امر سبب بیخوابی شما خواهد شد. نباید انتظار داشته باشید که به 100% سؤالات پاسخ صحیح بدهید.
این امر امکانپذیر نیست. در تافل نمره قبولی مهم است و اگر بتوانید به 75% سؤالات پاسخ صحیح بدهید، نمره عالی خواهید گرفت.
سر جلسه امتحان چه چیزی را باید همراه داشته باشم؟
سه مداد همراه با پاککن، همراه با کارت ورود به جلسه همراه با یک کارت شناسایی معتبر (شناسنامه، پاسپورت). آوردن کتاب، لغتنامه، ضبط صوت، تلفن همراه، خودکار و دفترچه یادداشت در جلسه امتحان ممنوع است.
زمان امتحان تافل چقدر است؟
برای امتحان (کاغذ و قلم)، دو ساعت (120 دقیقه) تعیین شده است. از آنجا که زمان دستورالعملها در آزمون تافل منظور نمیشود. با احتساب زمان دستورالعمل کل آزمون تافل حدوداً سه و نیم ساعت به طول میانجامد.
برای هر بخش چقدر زمان دارم:
راه عاقلانه این است که با سرعت هر چه بیشتر تستها را بزنید. جدول زمانی در صفحه (ix)امتحان تافل آمده است.در امتحان کامپیوتری تافل (ده دقیقه وقت استراحت) منظور شده است ولی برای امتحان از نوع قلم و کاغذ وقت استراحت تعیین نشده است.
نوع سؤالات امتحان تافل (در امتحان کاغذ و قلم) به صورت سؤالات چندجوابی است.
اگر سؤالی را بلد نباشم میتوانم حدس بزنم؟
بله میتوانید، چون در امتحان تافل نمره منفی وجود ندارد.در ابتدا سه پاسخی را که حدس میزنید نادرستند را حذف کنید ودرنهایت پاسخ صحیح را حدس بزنید.
اگر نتوانستید به این روش پاسخ صحیح را حدس بزنید. یک (حرف)، (A, B, C, D) را انتخاب کنید و برای همه پاسخهای حدسی خود همان (حرف) را انتخاب کنید.
موقعی که مراقب امتحان به شما میگوید وقت شما تمام است میتوانید با سرعت تمام سؤالات خالی را با حرف مورد نظر خودتان پر کنید.برای آنکه اشتباهی پاسخها را انتخاب نکنید، پرسشنامه را روی پاسخنامه بگذارید و سپس به ترتیب یکی پس از دیگری پایین بیایید و تستها را بزنید.
روش نمرهدهی به امتحان تافل (از نوع کاغذ و قلم) چگونه است؟
نمرات تافل در این نوع امتحان بین 310 تا 677 هستند.
در ابتدا نمره امتحانات هر بخش محاسبه میشود. سپس این نمرات با هم جمع شده و حاصل جمع ضربدر ده و تقسیم بر 3 خواهد شد.
مثلاً
نمره 52 Listening
نمره 48 Structure/Writing
نمره 50 Reading-Vocab
جمع 150
150 × 10 = 1500 ÷ 3 = 500 کل نمره تافل
نمرات تافل بالای 650-600 عنوان نمرههای قطعی قبولی تلقی میشوند ولی برخی از دانشگاهها نمرات 500 تا 600 را نیز بر اساس شرایط خاص خو به عنوان نمره قبولی تلقی میکنند.
اگر در یک بخش نمره ضعیفی بگیرم آیا امید است که نمره کل من خوب شود؟
البته ممکن است، نباید در امتحان بخش اول (مهارت شنیداری) ناامید شود این امتحان برای همه افراد غیرانگلیسی مشکل است و خیلیها ممکن است حتی سؤال مطرح شده از بلندگو را متوجه نشوند. ولی در بخش دوم (امتحان گرامر) شما میتوانید عقبماندگی خود را جبران نمایید. خوشبختانه ایرانیان در امتحانات گرامر و درک مطالب سرآمد دیگران هستند و معمولاً در امتحان تافل موفق میشوند.
با یادگیری مهارتهای لازم برای تست زنی میتوانید حداکثر نمره تافل را بگیرید (به نمونه دروس) مراجعه نمایید.
نمونه درس نمونه درس نمونه درس
گرامر پایه آزمون شنیداری گرامر پیشرفته
آیا بین نمرات تافل و مهارت در زبان انگلیسی رابطه منطقی وجود دارد؟
ـ خیر، بسیاری از دانشجویان دارای اطلاعات قوی انگلیسی هستند ولی به خاطر نداشتن مهارت کافی در پاسخدهی به امتحان تافل ممکن است نمره قبولی را دریافت نکنند،
لذا توصیه میکنیم بخش مهارتهای تست زنی را در دوره آموزشی ما مطالعه نمایید.
به نمونه درسی مراجعه نمایید.
اعتبار امتحان تافل چقدر است:
اعتبار زمانی امتحان تافل دو سال است.
به نقل از:http://ghasemian86.blogsky.com/
نویسنده : محمد مهدی سپهری
1- مقدمه
در این نوشته به ویـژگیهـای کلّی یک مقاله علمی - پژوهشی برای انتشــار در نشریاتـی که مقـالات آنها مـورد داوری قرار میگیرند (Refereed Journals) پرداخته شده است. این نشریات یا مجلّهها پس از دریافت مقاله آن را برای داوری نزد سه یا چند نفر از داوران که به موضوع مورد بحث مقاله آشنایی دارند ارسال میدارند. پس از دریافت نظرات و پیشنهادات داوران، در صورتی که مقاله قابلّیت انتشار داشته باشد، نشریه مقاله مورد بحث را منتشر مینماید. چارچوبهای آورده شده در این نوشته نیز میتواند برای مقالههای ارسالی برای همایشهای علمی که مقالات آنها داوری میشوند مورد توجّه قرارگیرد.
2- معیارهای یک مقاله علمی - پژوهشی
توصیه جدّی میشود که معیارهای زیر در هر مقاله علمی - پژوهشی مورد رعایت قرارگیرند. رعایت این معیارها باعث انسجام و استحکام مقاله شده و امکان پذیرش آن را در یک مجله علمی - پژوهشی افزایش میدهد.
الف- مرتبط بودن مطالب و کامل بودن
• تمام موضوعات مطرح شدهاند.
• استدلالها و بحثها در کلیت متن مرتبط هستند.
• منابع و مراجع ادبیات تحقیق آورده شدهاند.
• منطق و پیوستگی بین استدلالها رعایت شده است.
ب- برخورداری از یک سازمان منسجم:
• مقاله از یک ساختار شفاف مفهومی برخوردار است.
• عنوانها و زیرعنوانهای مناسب، صحیح و مرتبطی به کار برده شدهاند.
• نظام ارجاع دهی با ثبات و مناسب است.
پ- برخورداری از یک محوریّت تحقیقی در کلّیت و ترکیب مقاله:
• تفکر خلاق، ترکیب و استدلال ظهور و بروز دارد.
• دقت فکری در باره عنوان اصلی دیده میشود.
• مفاهیم مرتبط به نحو مناسبی تحقیق شدهاند.
• استدلالها و اثباتها به وسیله مدارک و مستندات یا ارجاعات پشتیبانی شدهاند.
• شواهد کافی برای فهم موضوع وجود دارد.
• ادبیات تحقیق مورد نقد و تحلیل قرار گرفتهاند.
• ارتباط لازم بین ادبیات تحقیق و موضوع مورد تحقیق مقاله ارائه شده است.
3- ساختار عمومی مقاله
یک مقاله تحقیقی به طور کلی میتواند در برگیرنده ساختاری مشابه ساختار زیر باشد.
1) عنوان مقاله:
• پرهیز از عنوانهای کلی و روزنامهای؛
• استفاده از صفت و موصوفهای لازم برای گویاتر نمودن عنوان؛
• دارا بودن جذّابیت برای جذب مخاطب؛
• فشرده و مختصر و یادآوردنی؛
• پرهیز از اصطلاحات نامأنوس و اختصار
• توجه به این نکته که عنوان یک برچسب است نه جمله.
2) نام نویسنده/نویسندگان:
• مشخص کردن نام و رابطه عضویتی نویسنده یا نویسندگان.
3) چکیده:
• دربرگیرنده (معرفی کلی و گویای تحقیق / بیان هدف و قلمرو تحقیق، اهمیت کلّی تحقیق ، مروری فشرده بر ساختار مقاله، اشاره کلّی به نوآوریها و دستاوردهای مقاله)؛
• پرهیز جدی از آوردن مراجع، فرمول و علامتهای ویژه؛
• رعایت کوتاهی و فشرده بودن ( در حد یک بند و سقف 200 تا 250 کلمه)؛
• توجه به این نکته که تعداد افرادی که چکیده را میخوانند بسیار بیشتر از کسانی است که مقاله را میخوانند.
4) کلید واژهها:
• تا سقف پنج کلمه و یا اصطلاح
5) مقدمه:
• تعریف مسئله و قلمرو تحقیق؛
• طرح اهمیت تحقیق؛
• طرح سوابق تاریخی موضوع؛
• طرح طبقهبندیها و شاخههای مرتبط با موضوع؛
• ارائه تعاریف اصطلاخات اصلی و علائم و اختصارات؛
• مروری کلی بر بقیه مقاله.
• این بخش میتواند با بخش بعدی ترکیب شود.
6) بررسی ادبیات موضوع/ سابقه تحقیق:
• طرح سابقه بر اساس یک نظم زمانی/ دیدگاهی/مکتب فکری یا هر طبقهبندی دیگر؛
• طرح ارتباط ادبیات مورد بررسی با موضوع تحقیق؛
• بیان نقاط قوّت، ضعف و محدودیتهای ادبیات موضوع؛
• صرف نظر از طرح مطالب شخصی و تعصب آمیز؛
• طرح یافتههای موافق و مخالف در ادبیات؛
• ارائه روند و سیر تحقیق و طرح جهتگیری آن؛
• نقد و بررسی تئوریهای طرح شده؛
• مشخص کردن محدوده زمانی مورد بررسی؛
• برقراری ارتباط بین ادبیات موضوع با موضوع مورد تحقیق.
7) بدنه اصلی مقاله:
• متشکل از یک تا چند بخش و در برگیرنده اصل تحقیق و مطالعه نظیر روش و متدولوژی، فرضیات، مدل ریاضی.
8) نتایج ارائه خروجیهای آزمایشها، مدلها یا محاسبات.
9) بحث در باره نتایج:
• استخراج اصول،روابط و ارائه تعمیمهای ممکن؛
• ارائه تحلیل مدل یا تئوری؛
• ارائه ارتباط بین نتایج و تحلیلها.
• جمع بندی و نتیجهگیری طرح نتایج مهم و پیامدهای آنها؛
• بیان استثناء ها و محدودیتها؛
• طرح افقهای تحقیقاتی برای ادامه و توسعه تحقیق.
10) سپاسگزاری (در صورت نیاز):
• قدردانی از مؤسسات و یا اشخاصی که در به ثمر رسیدن تحقیق و یا بهتر انجام شدنفعالیتهای مربوط به مقاله تأثیرگذار بودهاند.
11) منابع:
• ارائه فهرست مرتب شده منابع.
12) پیوستها (در صورت نیاز):
• ارائه مطالب ضروری برای فهم و پشتیبانی از مطالب اصلی مقاله.
4- موارد ویرایشی
• رعایت ملاحظات دستوری در جملات و سعی در نوشتن جملات کوتاه و گویا؛
• شماره گذاری عنوان بخشها و زیربخشها؛
• شماره گذاری روابط و فرمولها؛
• ارائه شرح مفید و گویا در بالای جداول و پائین شکلها؛
• شماره گذاری جداول و شکلها به طور جداگانه؛
• ارجاع دهی به هر جدول و یا هر شکل در متن از طریق شماره مربوطه؛
• رعایت دندانهگذاری مناسب به منظور تفکیک بهتر و خواناتر نمودن نوشتار؛
• پرهیز از شکستهشدن کلمات در دو خط متوالی (نظیر "می" در آخر خط و "شود" در ابتدای خط بعدی)؛
• پرهیز از کپیکردن تصاویر ناخوانای مراجع و منابع، سعی در بازطراحی آنها با ذکر دقیق مأخذ در ذیل آنها.
5- نکات ویژه
• سعی جدی در ثبات رویههای اتخاذ شده در نوشتار مقاله (مانند اندازه حروف، ضخامت خطوط در جداول و شکلها، نوع خطوط لاتین در کلمات لاتین, فاصله شمارهها با متن یا روابط)؛
• الگوبرداری از ساختار آخرین مقالات منتشر شده در نشریه یا ژورنال هدف (نشریهای کهقصد دارید مقاله خودرا برای انتشار ارسال دارید)؛
• ارائه مقاله کامل شده به اشخاص مطّلع و مرتبط با موضوع مقاله و دریافت نظرات آنان و انجام عمل بالعکس در مورد آنان؛
• واگذاری تهیه مقالات مروری به محققان با تجربه و نویسندگانی که در زمینه مورد بررسی صاحب نظر بوده و لااقل چند مقاله در این رابطه منتشر نمودهاند؛
• اطمینان از دسترسی به مقالات مرجع مربوط به موضوع مقاله به ویژه مقالات جدید؛
• رعایت امانت، صداقت و اخلاق از اصول مهم هر فعالیت علمی و تحقیقی است. مراعات نمودن این اصول از ضرورت بسیار بالائی برخوردار است.
به نقل از:http://ghasemian86.blogsky.com/
وی اظهار داشت: پذیرفته شدگان رشته های مختلف تحصیلی، که زمان دقیق مراجعه برای ثبت نام آنها در سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org درج شده است باید در تاریخ منتشر شده برای ثبت نام اقدام کنند و پذیرفته شدگان سایر موسسات آموزش عالی باید منحصرا در یکی از روزهای شنبه 13، یکشنبه 14 و دوشنبه 15 شهریورماه برای ثبت نام به موسسه محل قبولی مراجعه کنند.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: عدم مراجعه پذیرفتهشدگان در تاریخ یا تاریخهای تعیین شده برای ثبتنام به منزله انصراف از ادامه تحصیل تلقی خواهد شد.
وی همچنین افزود: در هرمرحله از ثبتنام و هنگام تحصیل، چنانچه مشخص شود که داوطلبی حقایق را کتمان کرده و واجد شرایط نیست، قبولی وی "کانلم یکن" تلقی شده و طبق مقررات با وی رفتار خواهد شد.
توکلی گفت: در گزینش هر یک از رشتهها، حد نصاب نمره علمی لازم تعیین شده ملاک عمل قرار گرفته است. ضمنا با توجه به قانون مربوط به سهمیه رزمندگان، 20 درصد ظرفیت هر رشته با رعایت آییننامه اجرایی قانون مذکور به این سهمیه تخصیص داده شده و گزینش بر اساس آن انجام گرفته است.
امتحانات 139 کد رشته امتحانی آزمون کارشناسی ارشد صبح و بعدازظهر روزهای 28، 29 و 30 بهمن ماه 1388 برگزار شد.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد سال 1389 در ساعت 15 امروز خبر داد و گفت: رشد ظرفیت در این آزمون نسبت به آزمون کارشناسی ارشد سال گذشته 25 درصد بوده است.
ابراهیم خدایی گفت: نتایج این آزمون عصر امروز روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار میگیرد و داوطلبان می توانند از این طریق نسبت به مشاهده نتایج خود اقدام کنند.
وی اظهار داشت: در این آزمون 50 هزار و 520 نفر از طریق آزمون پذیرفته شدند و بیش از 50 هزار نفر نیز به روش بدون آزمون و با تأیید سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش شدند.
معاون سازمان سنجش گفت: با احتساب پذیرفته شدگان بدون آزمون ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد امسال نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه 120هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد سال 1389 انتخاب رشته کرده بودند، گفت: نسبت جنسیتی مجازین در این آزمون تقریبا 50 به 50 بود.