اقتراح بوضع مادة «الأدب القرآني» بالجامعات

اقترح الاستاذ في اللغة العربية وآدابها في جامعة طهران الدكتور «محمد علي آذر شب» وضع مادة «الأدب القرآني» للتدريس في الجامعات، الي جانب مادتي «علم اللغة» و«البلاغة القرآنية».

ادامه نوشته

یادگیری زبان عربی برای مغز سخت است؟!؟!؟!؟!


یادگیری زبان عربی

جشنواره زبان عربی در لبنان

گروهی از پژوهشگران اسرائیلی؟؟؟!!!! بر این باورند که یکی از دلایل سخت بودن یادگیری خواندن زبان عربی را دریافته اند.

این گروه تحقیقی از دانشگاه حیفا می گوید که انسان در آغاز یادگیری خواندن یک زبان، از هر دو نیم‌کره مغزش استفاده می کند، ولی هنگام یادگیری زبان عربی این اتفاق رخ نمی دهد.

جزئیات حروف عربی باعث می شود که فرد تنها از نیم‌کره چپ مغزش استفاده کند، چون این نیمه مغز در تشخیص جزئیات بهتر عمل می کند.

نتیجه این تحقیق که بر روی ۴۰ نفر انجام شده در مجله علمی نوروسایکولوژی منتشر شده است.

هنگام یادگیری زبان عربی مانند هر زبان دیگری، فرد زبان آموز باید حروف را به تفکیک تشخیص دهد و یاد بگیرد که چه حرفی با چه صدایی همراه می شود.

آن چه در زبان عربی متفاوت است توانایی در تفکیک حروف است، چرا که جداسازی هر حرف و تشخیص آن مستلزم توجه به جزئیات بسیار کوچکی مانند مکان یابی نقطه ها است.

زهار اویاتار، سرپرست این گروه تحقیقی می گوید: "مشخصات ویژه زبان عربی باعث می شود که نیم‌کره راست مغز هنگام خواندن متن چندان درگیر نشود. در حالی که وقتی شما شروع به یادگیری یک چیز جدید می کنید، نیم‌کره راست نقش مهمی در روند آموزش ایفا می کند."

تفاوت های آشکار

مشخصات ویژه زبان عربی باعث می شود که نیم‌کره راست مغز هنگام خواندن متن چندان درگیر نشود. در حالی که وقتی شما شروع به یادگیری یک چیز جدید می کنید، نیم‌کره راست نقش مهمی در روند آموزش ایفا می کند.

زهار اویاتار، سرپرست گروه تحقیق

پژوهشگران در این تحقیق ۴۰ دانشجو را مورد بررسی قرار داده اند. بعضی از این دانشجویان تنها به زبان عبری تکلم می کردند و برخی دیگر به جز عبری قادر به خواندن زبان عربی هم بودند.

برای یافتن آن که کدام قسمت از مغز حروف را تفکیک می کند، محققان حرف ها را، هر کدام به مدت یک دهم ثانیه، در هر دو سوی صفحه نمایش به دانشجویان نشان دادند.

وقتی که چشم چیزی را برای مدت بسیار کوتاهی در یک سوی صفحه نمایش می بیند، تنها یک نیم‌کره مغز آن را تحلیل می کند.

گروه تحقیقی، سرعت و دقت دانشجویان را هنگام تلاش آنها برای گفتن تک تک حروف اندازه گیری کردند. این کار را ابتدا برای زبان عبری و بعد عربی انجام دادند.

تمام دانشجویان حروف عبری را به راحتی می خواندند و همه از هر دو نیم‌کره مغز برای تشخیص حروف استفاده می کردند.

این مسئله پیش از این درباره زبان انگلیسی هم آزمایش شده و همین نتیجه را داشته است.

حروف زبان های انگلیسی و عبری به راحتی قابل تشخیص و تفکیک هستند، اما درباره زبان عربی این طور نیست.

میزان حساسیت

زمانی که حروف عربی به دانشجویان نشان داده شد، محققان یکی از دلایل سخت بودن یادگیری خواندن عربی برای کودکان را دریافتند.

دانشجویانی که تنها به زبان عبری تکلم می کردند، مانند کودکانی که یادگیری زبان را آغاز می کنند، تلاش می کردند که حروف را جدا جدا تلفظ کنند. آنها این کار را به کندی اما با اشتباه زیاد انجام دادند و از هر دو نیم‌کره مغزشان استفاده کردند.

اما آنها که به زبان عربی مسلط بودند، تنها از نیم‌کره چپ مغزشان برای تفکیک و خواندن حروف عربی استفاده کردند.

این اتفاق پژوهشگران را کنجکاو کرد و باعث شد که تحقیقاتشان در این زمینه را ادامه دهند.

مدرسه ابتدایی در غزه

یک مدرسه ابتدایی در غزه

آنها می خواستند بدانند که چرا هنگام خواندن زبان عربی نیم کره راست مغز فعال نمی شود. برای یافتن پاسخ، گروه تحقیق یک آزمایش دیگر تدارک دید.

آنها در این آزمایش حروف عربی بسیار شبیه به هم با تفاوت های جزئی و همین طور حروف کاملا متفاوت را به دانشجویان نشان دادند.

وقتی دانشجویان مسلط به زبان عربی حروف مشابه را با نیم‌کره راست مغزشان تشخیص می دادند، جواب ها غیر دقیق بود و نمی توانستند این حروف را از هم تفکیک کنند.

پروفسور اویاتار می گوید: "نیم کره راست مغز بیشتر به جنبه های کلی یک چیز نگاه می‌کند، در حالی که نیم‌کره چپ نسبت به جزئیات کوچک واکنش نشان می دهد."

این جا بود که گروه تحقیق به این نتیجه رسید که سرنخ سخت بودن یادگیری خواندن زبان عربی را یافته است.

امبد به بهبود آموزش

افراد در هر دو رده سنی کودک و بزرگسال برای یادگیری یک موضوع تازه از هر دو نیم کره مغزشان استفاده می کنند.

هنگام خواندن زبان هایی مانند انگلیسی و عبری هم، فرد از هر دو نیم کره مغز استفاده می کند. همین استراتژی برای یادگیری خواندن زبان دیگر هم کارآمد است.

اما نتیجه تحقیق های قبلی نشان داده است که نیم‌کره راست مغز در تشخیص جزئیات کوچک خوب عمل نمی کند.

کسانی که شروع به یادگیری خواندن زبان عربی می کنند، باید بر جزئیات تمرکز کنند و این با عادت یادگیری آن ها هماهنگی ندارد.

اکنون محققین می خواهند با ادامه این تحقیقات شیوه هایی را برای آموختن خواندن زبان عربی به کودکان بیابند تا بتوانند هم در تفکیک حروف و هم در به خاطر سپردن این که چه حرفی با چه صدایی همراه می شود، یادگیری آنها را بهبود بخشند.

دراسة القرآن كنص أدبي نقطة تحول في فرع الأدب الفارسي

اعتبر الأستاذ المحاضر في جامعة طهران (امير اسماعيل آذر) أن دراسة القرآن الكريم كنص أدبي في كليات الآداب يعتبر نقطة تحول في مجال الأدب الفارسي.
ادامه نوشته

المركز الثقافي العربي السوري في طهران يقيم امسية شعرية

لم تمنع موجة الحر الشديد التي تجتاح طهران من توافد محبي الشعر العربي للمشاركة في الأمسية الشعرية التي أقامها المركز الثقافي العربي السوري في طهران تحت عنوان (دبلوماسيون ولكنهم شعراء).

قمر دمشقي يسافر في دمي وبلابل وسنابل وقباب
الفل يبدأ من دمشق بياضه وبعطرها تتطيب الأطياب
والخيل تبدأ من دمشق مسارها وتشد للفتح الكبير ركاب
ودمشق تعطي للعروبة شكلها وبأرضها تتشكل الأحقاب 
 

ادامه نوشته

کارگاه آموزشی رویکرد های نوین نقد وتحلیل شعر معاصر عربی

قابل توجه کلیه اساتید واعضای محترم انجمن علمی زبان وادبیات عربی

   گروه عربی دانشگاه الزهراء (س) با همکاری انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی برگزار می کند :

 کارگاه آموزشی با عنوان : "رویکرد های نوین نقد وتحلیل شعر معاصر عربی" با حضور  آقای دکتر محمد صابر عبید ، شاعر و ناقد معاصر و استاد دانشگاه موصل عراق

جلسات کارگاه به صورت نظری و کاربردی برگزار خواهد شد و به کلیه شرکت کنندگان قطعی کارگاه ضمن ارسال جزوات مورد نیاز پس از اتمام کارگاه گواهی حضور اعطا خواهد شد .

زمان و محل برگزاری : 24 و 25 شهریور 89 دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا (س)

شرایط ثبت نام : واریز مبلغ400000ریال معادل 40 هزار تومان به حساب  شماره 0328030214003به نام رقیه رستم پور بتول مشکین فام بانک ملی شعبه دانشگاه الزهرا (س)

ثبت نام قطعی شرکت کنندگان منوط به ارسال کد فیش واریزی تا تاریخ 5/6/89 به ایمیل زیر خواهد بود .

جهت کسب اطلاعات بیشتر با آدرس الکترونیکی زیر مکاتبه فرمایید.

Rostampour2020@yahoo.com

تافل چیست؟

تافل مخفف عبارت زیر می‏باشد

Test Of English as  a Foreign Language

«آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی»

هر سال در سطح جهان و از بین 180 کشور مختلف حدود یک میلیون نفر در امتحان تافل ثبت نام می‏کنند.

از بین این تعداد، ممکن است بسیاری از آنها نتوانند در این امتحان موفق شوند و دلیل این امر آشنایی ناکافی آنها در خصوص مطالب کلیدی زبان انگلیسی و سیستم آزمون تافل است.

سؤالات زیر معمولاً درباره تافل مطرح می‏باشد:

هدف تافل چیست؟

از سال 1963 امتحان تافل به عنوان ابزاری برای آزمون اطلاعات انگلیسی از سوی اکثر دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالی و کمیته‏ها و انجمن‏های علمی و مراکز کاریابی  برای تحصیلکردگان دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است.

در کشورهای انگلیس زبان برای پذیرش دانشجویان، گذراندن دوره تافل و موفقیت در این امتحان به عنوان یک پیش‏شرط اصلی می‏باشد.

هم اکنون در کشور ما هم این امتحان و مشابه آن (MCHE) به عنوان پیش‏شرط شرکت در امتحاات دورة دکتری (Ph. D) مطرح شده است و برای شرکت در امتحانات ورودی دکتری، ارایه مدرک قبولی زبان امری الزامی است.

* در حال حاضر چند نوع آزمون تافل در سطح جهان برگزار می‏شود؟

ـ در حال حاضر آزمون تافل به سه روش زیر برگزار می‏شود.

1-   روش کاغذ و قلم

2-   روش کامپیوتری

3-   روش آزمون کلی که در مؤسسات برگزار می‏شود.

اطلاعات مربوط به آزمون تافل به روش (1) در سایت اینترنتی زیر موجود است:

http://www.tofel.org/ )

آزمون تافل به روش (2) هم اکنون در ایالات متحده، کانادا، امریکای لاتین، اروپا، افریقا و خاورمیانه و تعداد معدودی از سایر کشورهای آسیایی برگزار می‏شود. این روش در سال 1998 ابداع شده است.

روش سوم (آزمون تافل در مؤسسات) در بیشتر از 1200 دانشگاه، کالج و مؤسسات خصوصی آموزش عالی در سطح جهان کاربرد دارد،

در امتحان تافل بخش‏های زیر به صورت تست ارایه می‏شوند:

بخش اول = آزمون مهارت شنیداری (listening)

بخش دوم = آزمون مهارت گرامر و مهارت نوشتاری (Strueture/writing)

بخش سوم = آزمون مهارت خواندن

 

آیا در آزمون تافل بخش انشا نویسی وجود دارد؟

در آزمون کامپیوتری بخشی به عنوان مهارت نوشتاری وجود دارد که تست مهارت نوشتاری به صورت انشانویسی ارایه می‏شود. متن نوشتاری شما باید حاوی 300 لغت باشد و معمولاً به 30 دقیقه وقت نیاز دارد. ما در دوره آموزشی تافل مفصلاً در این مورد صحبت خواهیم کرد.

در آزمون تافل (از نوع کاغذ و قلم) معمولاً این نوع انشانویسی مطرح نمی‏باشد ولی اگر امتحانات تافل در ماه‏های آگوست، اکتبر، دسامبر، فوریه و یا ماه مه برگزار شوند ممکن است آزمون انشانویسی هم برگزار شود.

آیا تعداد تست‏های تافل در همه دوره مشابه هستند؟

در آزمون تافل کامپیوتری در هر نوبت تعداد متفاوتی تست ارایه می‏شوند و روش نمره‏گذاری به نوع سخن و آرمانی تست بستگی دارد.

معمولاً برای تست‏های سخت‏تر نمرات بیشتری در نظر گرفته می‏شود. ولی در آزمون تافل (نوع کاغذ و قلم) همیشه تعداد تست‏ها مشابه است.

تست‏های آزمون کامپیوتری با هم مشابه نیستند. در آزمون کامپیوتری اگر شما به یک سؤال پاسخ درستی بدهید، یک پاسخ سخت‏تر برای شما ارایه می‏شود. ولی اگر پاسخ شما درست نباشد، رایانه به صورت اتوماتیک پاسخ آسان‏تری را مطرح می‏کند ولی نمرات بیشتر را به سؤالات سخت‏تر می‏دهد و نهایتاً آزمون را تمام می‏کند.

افرادی که می‏خواهند در آزمون کامپیوتری تافل شرکت کنند می‏توانند روز قبل از امتحان به مرکز آزمون مراجعه کرده و CD آموزشی روش تست‏زنی تافل را تهیه نمایند. با مراجعه به آدرس وب سایت مؤسسه تافل نیز می‏توانید این CD را مشاهده نمایید.

http:// www. toefl. org

هزینه ثبت نام:

هزینه ثبت نام برای تافل کامپیوتری 110 دلار و برای تافل (کاغذ و قلم) 75 دلار است.

شب قبل از امتحان چکار باید بکنم؟

به مهمانی نروید ولی سعی نکنید که همه مطالب کتاب تافل را مرور کنید .فقط مطالبی را که قبلاً علامت زدید را مرور کنید.

اگر بخواهید تمام مطالب را مرور کنید، ممکن است دچار گیجی و کمبود وقت شده و مضطرب شوید و این امر سبب بی‏خوابی شما خواهد شد. نباید انتظار داشته باشید که به 100% سؤالات پاسخ صحیح بدهید.

این امر امکان‏پذیر نیست. در تافل نمره قبولی مهم است و اگر بتوانید به 75% سؤالات پاسخ صحیح بدهید، نمره عالی خواهید گرفت.

سر جلسه امتحان چه چیزی را باید همراه داشته باشم؟

سه مداد همراه با پاک‏کن، همراه با کارت ورود به جلسه همراه با یک کارت شناسایی معتبر (شناسنامه، پاسپورت). آوردن کتاب، لغت‏نامه، ضبط‏ صوت، تلفن همراه، خودکار و دفترچه یادداشت در جلسه امتحان ممنوع است.

زمان امتحان تافل چقدر است؟

برای امتحان (کاغذ و قلم)، دو ساعت (120 دقیقه) تعیین شده است. از آنجا که زمان دستورالعمل‏ها در آزمون تافل منظور نمی‏شود. با احتساب زمان دستورالعمل کل آزمون تافل حدوداً سه و نیم ساعت به طول می‏انجامد.

برای هر بخش چقدر زمان دارم:

راه عاقلانه این است که با سرعت هر چه بیشتر تست‏ها را بزنید. جدول زمانی در صفحه (ix)امتحان تافل آمده است.در امتحان کامپیوتری تافل (ده دقیقه وقت استراحت) منظور شده است ولی برای امتحان از نوع قلم و کاغذ وقت استراحت تعیین نشده است.

نوع سؤالات امتحان تافل (در امتحان کاغذ و قلم) به صورت سؤالات چندجوابی است.

اگر سؤالی را بلد نباشم می‏توانم حدس بزنم؟

بله می‏توانید، چون در امتحان تافل نمره منفی وجود ندارد.در ابتدا سه پاسخی را که حدس می‏زنید نادرستند را حذف کنید ودرنهایت پاسخ صحیح را حدس بزنید.

اگر نتوانستید به این روش پاسخ صحیح را حدس بزنید. یک (حرف)، (A, B, C, D) را انتخاب کنید و برای همه پاسخ‏های حدسی خود همان (حرف) را انتخاب کنید.

موقعی که مراقب امتحان به شما می‏گوید وقت شما تمام است می‏توانید با سرعت تمام سؤالات خالی را با حرف مورد نظر خودتان پر کنید.برای آنکه اشتباهی پاسخ‏ها را انتخاب نکنید، پرسشنامه را روی پاسخ‏نامه بگذارید و سپس به ترتیب یکی پس از دیگری پایین بیایید و تست‏ها را بزنید.

روش نمره‏دهی به امتحان تافل (از نوع کاغذ و قلم) چگونه است؟

نمرات تافل در این نوع امتحان بین 310 تا 677 هستند.

در ابتدا نمره امتحانات هر بخش محاسبه می‏شود. سپس این نمرات با هم جمع شده و حاصل جمع ضربدر ده و تقسیم بر 3 خواهد شد.

مثلاً

نمره 52                        Listening

نمره 48           Structure/Writing

نمره 50              Reading-Vocab

جمع                                  150

150 × 10 = 1500 ÷ 3 = 500                                                                 کل نمره تافل

نمرات تافل بالای 650-600 عنوان نمره‏های قطعی قبولی تلقی می‏شوند ولی برخی از دانشگاه‏ها نمرات 500 تا 600 را نیز بر اساس شرایط خاص خو به عنوان نمره قبولی تلقی می‏کنند.

اگر در یک بخش نمره ضعیفی بگیرم آیا امید است که نمره کل من خوب شود؟

البته ممکن است، نباید در امتحان بخش اول (مهارت شنیداری) ناامید شود این امتحان برای همه افراد غیرانگلیسی مشکل است و خیلی‏ها ممکن است حتی سؤال مطرح شده از بلندگو را متوجه نشوند. ولی در بخش دوم (امتحان گرامر) شما می‏توانید عقب‏ماندگی خود را جبران نمایید. خوشبختانه ایرانیان در امتحانات گرامر و درک مطالب سرآمد دیگران هستند و معمولاً در امتحان تافل موفق می‏شوند.

با یادگیری مهارت‏های لازم برای تست‏ زنی می‏توانید حداکثر نمره تافل را بگیرید (به نمونه دروس) مراجعه نمایید.

نمونه درس         نمونه درس              نمونه درس

گرامر پایه         آزمون شنیداری         گرامر پیشرفته

آیا بین نمرات تافل و مهارت در زبان انگلیسی رابطه منطقی وجود دارد؟

ـ خیر، بسیاری از دانشجویان دارای اطلاعات قوی انگلیسی هستند ولی به خاطر نداشتن مهارت کافی در پاسخ‏دهی به امتحان تافل ممکن است نمره قبولی را دریافت نکنند،

لذا توصیه می‏کنیم بخش مهارت‏های تست ‏زنی را در دوره آموزشی ما مطالعه نمایید.

به نمونه درسی مراجعه نمایید.

اعتبار امتحان تافل چقدر است:

اعتبار زمانی امتحان تافل دو سال است.

به نقل از:http://ghasemian86.blogsky.com/

ویژگی‌های یک مقاله برای انتشار در نشریات علمی - پژوهشی

نویسنده : محمد مهدی سپهری

 

1- مقدمه
در این نوشته به ویـژگی‌هـای کلّی یک مقاله علمی - پژوهشی برای انتشــار در نشریاتـی که مقـالات آنها مـورد داوری قرار می‌گیرند (Refereed Journals) پرداخته شده است. این نشریات یا مجلّه‌ها پس از دریافت مقاله آن را برای داوری نزد سه یا چند نفر از داوران که به موضوع مورد بحث مقاله آشنایی دارند ارسال می‌دارند. پس از دریافت نظرات و پیشنهادات داوران، در صورتی که مقاله قابلّیت انتشار داشته باشد، نشریه مقاله مورد بحث را منتشر می‌نماید. چارچوب‌های آورده شده در این نوشته نیز می‌تواند برای مقاله‌های ارسالی برای همایش‌های علمی که مقالات آنها داوری می‌شوند مورد توجّه قرارگیرد.

2- معیارهای یک مقاله علمی - پژوهشی
توصیه جدّی می‌شود که معیارهای زیر در هر مقاله علمی - پژوهشی مورد رعایت قرارگیرند. رعایت این معیارها باعث انسجام و استحکام مقاله شده و امکان پذیرش آن را در یک مجله علمی - پژوهشی افزایش می‌دهد.
الف- مرتبط بودن مطالب و کامل بودن
• تمام موضوعات مطرح شده‌اند.
• استدلال‌ها و بحث‌ها در کلیت متن مرتبط هستند.
• منابع و مراجع ادبیات تحقیق آورده شده‌اند.
• منطق و پیوستگی بین استدلال‌ها رعایت شده است.

ب- برخورداری از یک سازمان منسجم:
• مقاله از یک ساختار شفاف مفهومی برخوردار است.
• عنوان‌ها و زیر‌عنوان‌های مناسب، صحیح و مرتبطی به کار برده شده‌اند.
• نظام ارجاع دهی با ثبات و مناسب است.

پبرخورداری از یک محوریّت تحقیقی در کلّیت و ترکیب مقاله:
• تفکر خلاق، ترکیب و استدلال ظهور و بروز دارد.
• دقت فکری در باره عنوان اصلی دیده می‌شود.
• مفاهیم مرتبط به نحو مناسبی تحقیق شده‌اند.
• استدلال‌ها و اثبات‌ها به وسیله مدارک و مستندات یا ارجاعات پشتیبانی شده‌اند.
• شواهد کافی برای فهم موضوع وجود دارد.
• ادبیات تحقیق مورد نقد و تحلیل قرار گرفته‌اند.
• ارتباط لازم بین ادبیات تحقیق و موضوع مورد تحقیق مقاله ارائه شده است.

3- ساختار عمومی مقاله
یک مقاله تحقیقی به طور کلی می‌تواند در برگیرنده ساختاری مشابه ساختار زیر باشد.

1) عنوان مقاله:
• پرهیز از عنوان‌های کلی و روزنامه‌ای؛
• استفاده از صفت و موصوف‌های لازم برای گویاتر نمودن عنوان؛
• دارا بودن جذّابیت برای جذب مخاطب؛
• فشرده و مختصر و یادآوردنی؛
• پرهیز از اصطلاحات نامأنوس و اختصار
• توجه به این نکته که عنوان یک برچسب است نه جمله.
2) نام نویسنده/نویسندگان:
• مشخص کردن نام و رابطه عضویتی نویسنده یا نویسندگان.
3) چکیده:
• دربرگیرنده (معرفی کلی و گویای تحقیق / بیان هدف و قلمرو تحقیق، اهمیت کلّی تحقیق ، مروری فشرده بر ساختار مقاله، اشاره کلّی به نوآوری‌ها و دستاوردهای مقاله)؛
• پرهیز جدی از آوردن مراجع، فرمول و علامت‌های ویژه؛
• رعایت کوتاهی و فشرده بودن ( در حد یک بند و سقف 200 تا 250 کلمه)؛
• توجه به این نکته که تعداد افرادی که چکیده را می‌خوانند بسیار بیشتر از کسانی است که مقاله را می‌خوانند.
4) کلید واژه‌ها:
• تا سقف پنج کلمه و یا اصطلاح
5) مقدمه:
• تعریف مسئله و قلمرو تحقیق؛
• طرح اهمیت تحقیق؛
• طرح سوابق تاریخی موضوع؛
• طرح طبقه‌بندی‌ها و شاخه‌های مرتبط با موضوع؛
• ارائه تعاریف اصطلاخات اصلی و علائم و اختصارات؛
• مروری کلی بر بقیه مقاله.
• این بخش می‌تواند با بخش بعدی ترکیب شود.
6) بررسی ادبیات موضوع/ سابقه تحقیق:
• طرح سابقه بر اساس یک نظم زمانی/ دیدگاهی/مکتب فکری یا هر طبقه‌بندی دیگر؛
• طرح ارتباط ادبیات مورد بررسی با موضوع تحقیق؛
• بیان نقاط قوّت، ضعف و محدودیت‌های ادبیات موضوع؛
• صرف نظر از طرح مطالب شخصی و تعصب آمیز؛
• طرح یافته‌های موافق و مخالف در ادبیات؛
• ارائه روند و سیر تحقیق و طرح جهت‌گیری آن؛
• نقد و بررسی تئوری‌های طرح شده؛
• مشخص کردن محدوده زمانی مورد بررسی؛
• برقراری ارتباط بین ادبیات موضوع با موضوع مورد تحقیق.
7) بدنه اصلی مقاله:
• متشکل از یک تا چند بخش و در برگیرنده اصل تحقیق و مطالعه نظیر روش و متدولوژی، فرضیات، مدل ریاضی.
8) نتایج ارائه خروجی‌های آزمایش‌ها، مدل‌ها یا محاسبات.
9) بحث در باره نتایج:
• استخراج اصول،روابط و ارائه تعمیم‌های ممکن؛
• ارائه تحلیل مدل یا تئوری؛
• ارائه ارتباط بین نتایج و تحلیل‌ها.
• جمع بندی و نتیجه‌گیری طرح نتایج مهم و پیامدهای آنها؛
• بیان استثناء ها و محدودیت‌ها؛
• طرح افق‌های تحقیقاتی برای ادامه و توسعه تحقیق.
10) سپاسگزاری (در صورت نیاز):
• قدردانی از مؤسسات و یا اشخاصی که در به ثمر رسیدن تحقیق و یا بهتر انجام شدنفعالیت‌های مربوط به مقاله تأثیرگذار بوده‌اند.
11) منابع:
• ارائه فهرست مرتب شده منابع.
12) پیوست‌ها (در صورت نیاز):
• ارائه مطالب ضروری برای فهم و پشتیبانی از مطالب اصلی مقاله.


4- موارد ویرایشی
• رعایت ملاحظات دستوری در جملات و سعی در نوشتن جملات کوتاه و گویا؛
• شماره گذاری عنوان بخش‌ها و زیربخش‌ها؛
• شماره گذاری روابط و فرمول‌ها؛
• ارائه شرح مفید و گویا در بالای جداول و پائین شکل‌ها؛
• شماره گذاری جداول و شکل‌ها به طور جداگانه؛
• ارجاع دهی به هر جدول و یا هر شکل در متن از طریق شماره مربوطه؛
• رعایت دندانه‌گذاری مناسب به منظور تفکیک بهتر و خواناتر نمودن نوشتار؛
• پرهیز از شکسته‌شدن کلمات در دو خط متوالی (نظیر "می" در آخر خط و "شود" در ابتدای خط بعدی)؛
• پرهیز از کپی‌کردن تصاویر ناخوانای مراجع و منابع، سعی در بازطراحی آنها با ذکر دقیق مأخذ در ذیل آنها.

5- نکات ویژه
• سعی جدی در ثبات رویه‌های اتخاذ شده در نوشتار مقاله (مانند اندازه حروف، ضخامت خطوط در جداول و شکل‌ها، نوع خطوط لاتین در کلمات لاتین, فاصله شماره‌ها با متن یا روابط)؛
• الگوبرداری از ساختار آخرین مقالات منتشر شده در نشریه یا ژورنال هدف (نشریه‌ای کهقصد دارید مقاله خودرا برای انتشار ارسال دارید)؛
• ارائه مقاله کامل شده به اشخاص مطّلع و مرتبط با موضوع مقاله و دریافت نظرات آنان و انجام عمل بالعکس در مورد آنان؛
• واگذاری تهیه مقالات مروری به محققان با تجربه و نویسندگانی که در زمینه مورد بررسی صاحب نظر بوده و لااقل چند مقاله در این رابطه منتشر نموده‌اند؛
• اطمینان از دسترسی به مقالات مرجع مربوط به موضوع مقاله به ویژه مقالات جدید؛
• رعایت امانت، صداقت و اخلاق از اصول مهم هر فعالیت علمی و تحقیقی است. مراعات نمودن این اصول از ضرورت بسیار بالائی برخوردار است.

به نقل از:http://ghasemian86.blogsky.com/

نکاتی چند درمورد روشهای صحیح مطالعه

بارها شنیده ایم که دانش آموز یا دانشجویی می گوید : 

(( دیگرحال و حوصله خواندن این کتاب را ندارم ))یا ((آنقدرازاین کتاب خسته شده ام که قابل گفتن نیست))ویا ((هرچقدرمیخوانم مثل اینکه کمتر یاد می گیریم))ویا ((ده بار خواندم و تکرار کردم ولی بازهم یاد نگرفتم))به راستی مشکل چیست ؟ آیا برای یادگیری درس واقعا" باید 10 بار کتاب را خواند ؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مرورکرد؟وآیا بایددهها بار درس راتکرارکردتا یادگرفت ؟ مطمئنا" اگر چنین باشد ، مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است . اما واقعیت چیزی دیگر است . واقعیت آن است که این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند . یادگیری و مطالعه ، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت .

شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:

1- زمان مطالعه را کاهش میدهد.

2- میزان یادگیری را افزایش میدهد .

3-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.

4- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.

برای داشتن مطالعه ای فعال وپویانوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرورمطالب،دوباره کتاب رانخوانده ودر زمانی کوتاه ازروی یادداشتهای خودمطالب رامرور کرد . 

یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

شش روش مطالعه :

خواندن بدون نوشتن ،خط کشیدن زیرنکات مهم، حاشیه نویسی وخلاصه نویسی، کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز 

1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا" درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .

3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .

5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .

6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا" فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.

شرایط مطالعه 

((بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه ))

شرایط مطالعه ، مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه ای فعالتر داشته باشید : 

1- آغاز درست :برای موفقیت در مطالعه ،باید درست آغازکنید.

2- برنامه ریزی : یکی از عوامل اصلی موفقیت ، داشتن برنامه منظم است .

3- نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد .

4-حفظ آرامش: آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال میکند. 

5- استفاده صحیح از وقت :بنیامین فرانکلین، ((آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است .)) 

6- سلامتی و تندرستی: عقل سالم در بدن سالم است .

7- تغذیه مناسب: تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد. 

8- دوری از مشروبات الکلی : مصرف مشروبات الکلی موجب ضعف حافظه می شود .

9 – ورزش : ورزش کلید عمر طولانی است . 

10-خواب کافی: خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند.

11 –درک مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند ، یعنی مطالب است . 

چند توصیه مهم که بایدفراگیران علم ازآن مطلع باشند. 

1- حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند بیش از 30 دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بروی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا" با همین روال شروع به مطالعه کرد.

2- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش میشود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خونرسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته میشود . از مصرف الکل و دارو هم خودداری فرمائید همچنین غذاهای آردی مثل نان و قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم می کند نوشابه های گازدارهم همینطور هستند. 

3- ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ و بیاد سپاری مطالب می کند و نیز همزمان نمی توانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید . پس در حین مطالعه لطفا" یادداشت برداری ننمائید . 

زمان ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور ارشد89

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح زمان ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کارشناسی ارشد گفت: عدم مراجعه برای ثبت نام به منزله انصراف از تحصیل است. 

حسین توکلی افزود: داوطلبان پذیرفته شده در آزمون کارشناسی ارشد برای ثبت نام در دانشگاه پذیرفته شده باید یکی‌ از روزهای‌ شنبه 13، یکشنبه 14 و دو‌شنبه 15 شهریورماه با توجه‌ به‌ ضوابط و شرایط اعلام‌ شده‌ برای ‌ثبت ‌نام‌ به ‌دانشگاهها و موسسات ‌آموزش‌عالی‌ ذیربط مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: پذیرفته شدگان رشته های مختلف تحصیلی، که زمان دقیق مراجعه برای ثبت نام آنها در سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org درج شده است باید در تاریخ منتشر شده برای ثبت نام اقدام کنند و پذیرفته شدگان سایر موسسات آموزش عالی باید منحصرا در یکی از روزهای شنبه 13، یکشنبه 14 و دو‌شنبه 15 شهریورماه برای ثبت نام به موسسه محل قبولی مراجعه کنند.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: عدم مراجعه پذیرفته‌شدگان در تاریخ‌ یا تاریخ‌های تعیین شده برای ثبت‌نام به منزله انصراف از ادامه تحصیل تلقی خواهد شد.

وی همچنین افزود: در هرمرحله‌ از ثبت‌نام‌ و هنگام‌ تحصیل‌، چنانچه‌ مشخص‌ شود که‌ داوطلبی‌ حقایق‌ را کتمان‌ کرده‌ و واجد شرایط نیست، قبولی‌ وی "کان‌لم‌ یکن" تلقی‌ شده‌ و طبق‌ مقررات‌ با وی‌ رفتار خواهد شد.

توکلی گفت: در گزینش هر یک از رشته‌ها، حد نصاب نمره علمی لازم تعیین شده ملاک عمل قرار گرفته است. ضمنا با توجه به قانون مربوط به سهمیه رزمندگان، 20 درصد ظرفیت هر رشته با رعایت آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور به این سهمیه تخصیص داده شده و گزینش بر اساس آن انجام گرفته است.

 امتحانات ‌139 کد رشته‌‌ امتحانی‌ آزمون کارشناسی ارشد صبح و بعدازظهر روزهای‌ 28، 29 و 30 بهمن ماه 1388 برگزار شد.

اعلام نتایج ارشد

اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد 89 ساعت15امروز

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد سال 1389 در ساعت 15 امروز خبر داد و گفت: رشد ظرفیت در این آزمون نسبت به آزمون کارشناسی ارشد سال گذشته 25 درصد بوده است.

ابراهیم خدایی گفت: نتایج این آزمون عصر امروز روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار میگیرد و داوطلبان می توانند از این طریق نسبت به مشاهده نتایج خود اقدام کنند.

وی اظهار داشت: در این آزمون 50 هزار و 520 نفر از طریق آزمون پذیرفته شدند و بیش از 50 هزار نفر نیز به روش بدون آزمون و با تأیید سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش شدند.

معاون سازمان سنجش گفت: با احتساب پذیرفته شدگان بدون آزمون ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد امسال نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه 120هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد سال 1389 انتخاب رشته کرده بودند، گفت: نسبت جنسیتی مجازین در این آزمون تقریبا 50 به 50 بود.


مؤتمـر اللغــة العربيــة ومواكبـة العصـر

كلية اللغة العربية ـــ الجامعة الإسلامية ـــ المدينة المنورة


1433هـ / 2012م

المقدمــــة
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين نبينا محمد، وعلى آله وعلى صحبه أجمعين ..
أما بعد؛ فانطلاقاً من مكانة المملكة العربية السعودية العالمية ودورها الريادي في خدمة القضايا الإسلامية والثقافة العربية الأصيلة وما تبذله من جهود ظاهرة في هذا الشأن والجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة تعد إحدى ثمار هذه الجهود المباركة التي عم نفعها القاصي والداني إذ لا تكاد تجد قطراً من أقطار العالم إلا فيه أحد خريجي هذه الجامعة المباركة فهي جامعة عالمية الرسالة.
وتفعيلاً لدور كلية اللغة العربية في خدمة الفصحى لغة القرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة والتراث الإسلامي الزاخر بكنوز المعرفة، تقيم الجامعة الإسلامية مؤتمر (اللغة العربية ومواكبة العصر) بمبادرة من كلية اللغة العربية خلال شهر جمادى الأولى من عام 1433 هـ وهو مؤتمر يسعى لتأصيل الهوية اللغوية العربية وترسيخها، ويناقش حال العربية وما يعترض سبيلها من تحديات مختلفة، كزحف العامية وتعدد اللهجات وغزو اللغات الأخرى، ويحاول المؤتمر أن يتلمس السبل التي تنهض باللغة العربية وتجعلها مواكبة لمتطلبات العصر الحاضر، وذلك بالانفتاح على معطياته والإفادة من الدراسات اللغوية المعاصرة، فيما يثري اللغة ويقربها للمتلقي دون التنازل عن ثوابت الهوية اللغوية الأصيلة.
أهداف المؤتمر
1)خدمة اللغة العربية والثقافة الإسلامية.
2)إبراز التحديات التي تواجه اللغة العربية.
3)التصدي للدعوات التي تنادي بإقصاء اللغة العربية وسبل مواجهتها.
4)الإسهام في ربط اللهجات المعاصرة بأصولها في العربية.
5)بيان مدى إسهام الدراسات اللغوية الأكاديمية في خدمة الفصحى.
6)الوقوف على المناهج اللغوية الحديثة وتطبيقاتها والإفادة منها.
7)التعرف على الاتجاهات الحديثة في الدراسات الأدبية والبلاغية والنقدية والإفادة منها.
8)السعي إلى الاستفادة من وسائل التقنية الحديثة في خدمة اللغة العربية.

محاور وموضوعات المؤتمر:
المحور الأول: دور أقسام اللغة العربية في الجامعات في النهوض بالعربية وآدابها:
1- تطوير البرامج العلمية والخطط التدريسية.
2- ربط الرسائل العلمية بواقع العصر.
3- توثيق الصلة بين أقسام اللغة العربية والمجتمع.
4- تعريب العلوم.
5- تفعيل البرامج التطويرية لمنسوبي الأقسام العلمية .
6- توثيق صلة أبحاث أعضاء هيئة التدريس بواقع العصر.
7ـ آليات الارتقاء بالأهلية العلمية للباحثين في مجال اللغة والأدب.
8ـ برامج تعليم اللغة العربية وضرورات الإفادة من تجارب الآخر المعاصرة.

المحور الثاني: اللهجات والتأصيل اللغوي:
1-إبراز صلة اللهجات المعاصرة بالفصحى وأثرها فيها.
2-التصحيح اللغوي وأثره في مقاومة لحن العامة.
3-أثر اللغات الأجنبية على العربية المعاصرة.
4ــ العامية بين لغة العلم ولغة التخاطب.
5ــ اللغة العربية بين لغة التعليم ولغة الإعلام.
6ــ مظاهر أزمة العربية في الخطاب الإعلامي المعاصر.

المحور الثالث: اللغة العربية ووسائل التقنية والاتصال الحديثة:
1-اللغة العربية في وسائل الإعلام المتنوعة.
2-الصعوبات التقنية التي تواجه اللغة العربية.
3-اللغة العربية والتعليم الالكتروني.
4ــ تغريب اللسان العربي وأثره على الانقطاع التدريجي بمنابع الثقافة الإسلامية.
5ــ السبيل إلى استعادة جذوة الحفاظ على العربية باستخدام وسائل التقنية الحديثة.
المحور الرابع: دور الآثار الأدبية المعاصرة:
1-دراسة الآثار الأدبية للأعلام المعاصرين.
2-التجديد في الدراسات البلاغية.
3-تطور الأجنـاس الأدبـيــة.
4-مستويات الفصحى في السرديات المعاصرة.
5-أثر الأعمال الأدبية في النهوض باللغة العربية.
6-أدب الأطفال وأثره في بناء الشخصية اللغوية.
7-الأدب الحديث والتيارات الأدبية الأخرى.

المحور الخامس:هموم اللغة العربية في عصر العولمة:
1-إقصاء اللغة العربية عن ميادين العلوم التطبيقية (الأسباب ــ الآثار ــ سبل الإعادة).
2ــ أغراض اللغة العربية في عصر العولمة وآليات تحقيقها.
3ــ الأخطار المحيطة باللغة العربية في عصر العولمة وسبل تلافيها.
4ــ التلازم بين اللغة والتقدم العلمي في محيط الدول المتقدمة.
5ــ أساليب نشر اللغة العربية في عصر العولمة.
6ــ اللغة العربية بين الحفاظ على الهوية ومواكبة عصر العولمة.
7ــ الأمم الحية والدفاع الضاري عن لغتها (فرنسا وانجلترا) نموذجاً.
8 ــ آليات الارتقاء بأدب المرأة والطفل في عصر العولمة.
9ــ أهمية اللغة في الاتصال والتبادل بين الحضارات.
10ــ النفوذ الثقافي وصناعة اللغة (الفرانكفونية) نموذجاً.
11ــ مخاطر الفراغ اللغوي في عصر العولمة (الصين) نموذجاً.
12ــ اختراقات العولمة للغة العربية وأساليب مواجهتها.
13ــ موقع هموم اللغة العربية من مناهجها وخططها التدريسية.
14ــ اللغة العربية رهينة المحبسين (الكتاب وقاعة الدرس): الظاهرة وضرورات فك القيد.

شروط تقديم الأبحاث
1- أن يكون البحث في أحد موضوعات محاور المؤتمر .
2-أن تتوفر في البحث شروط البحث ومعاييره .
3-ألا يكون البحث قد سبق نشره أو قدم في مؤتمرات أو فعاليات سابقة .
4-ألا يزيد عدد صفحات البحث عن ( 30 ) صفحة حجم ( A4 ) بما في ذلك الهوامش والمراجع والملاحق.
5-يرسل البحث في شكل ملف مرفق عبر البريد الإلكتروني ويشترط أن يكون مكتوبا باللغة العربية السعودية المتوفرة في قائمة برنامج ( Microsoft Word )على أن يكون الخط بالعربيةTraditional Arabic فقط بما في ذلك الآيات القرآنية الكريمة مقاسه : 16 أما الإنجليزية فنوع الخط Times New Roman مقاسه: 14 بالنسبة لهوامش الصفحة من الأعلى و الأسفل (2.5) و من اليمين ( 2.5سم)و من اليسار ( 1.5 ) سم .
6-أن تكون الهوامش مقوسة – ( ......... ) آلية لا يدوية مضبوطة ومقاسها ( 14 )
7-أن تكون الهوامش السفلية جديدة لكل صفحة .
8-أن تكون الرسوم والخرائط التوضيحية ــ إن وجدت ــ محولة إلى صور مسحوبة بالماسح الضوئي .
9- ترسل ملخصات الأبحاث في موعد أقصاه29/2/1432هـ الموافق2/2/2011م على أن لاتتجاوز الملخصات من (200 – 400) كلمة.
10- ترسل الأبحاث في موعد أقصاه 29/5/1432هـ الموافق 2/6/2011م .
11-يخطر المشاركون باستلام بحوثهم في حينه .
12-للجنة العلمية تصحيح بعض المعلومات والمصطلحات متى لزم ذلك .
13-تخضع الملخصات والبحوث للتقديم من قبل محكمين .
14- يرفق الباحث ملخصاً لسيرته الذاتية في حدود صفحة واحدة .
15- يرفق الباحث إذا كان من خارج المملكة العربية السعودية صورة واضحة من جواز سفر من أجل إجراءات تأشيرة الدخول .
16- يقوم كل باحث بتعبئة استمارة معلومات عن البحث والباحث المرفقة وإرسالها إلى الجامعة .
17- تنشر البحوث المقبولة مع السيرة الذاتية الكاملة للباحث دون أية رسوم يتحملها الباحث .
18- توجه الدعوة لحضور المؤتمر إلى جميع الباحثين المقبولة أبحاثهم .
19- تتحمل الجامعة الإسلامية نفقات السفر والإقامة للباحثين الذين تقبل أبحاثهم .

معلومات عن الباحث والبحث
يرجي تعبئة هذه الاستمارة كاملة وإرسالها إلى الجامعة الإسلامية


عنوان المراسلة للمؤتمر

تكون جميع المراسلات باسم مدير الجامعة رئيس اللجنة العلمية للمؤتمر على :

البريد الإلكتروني : lang@iu.edu.sa

هاتف : 8475540 - 4 – 00966

http://www.iu.edu.sa/web/content.aspx?id=1356
الصور المرفقة